Lokale resultaten worden weergegeven voor mensen die zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun locatie. Ze worden weergegeven op een aantal plaatsen in Maps en Zoeken. Je ziet bijvoorbeeld lokale resultaten als je op je mobiele apparaat naar ‘Italiaans restaurant’ zoekt. Google probeert het soort restaurant in de buurt weer te geven dat je graag bezoekt. In de afbeelding hieronder worden enkele lokale mogelijkheden voorgesteld. Je kunt de positie van je bedrijf in lokale zoekresultaten verbeteren met Google Mijn Bedrijf.
Kun je je bedrijf niet vinden? Verbeter je informatie
Het kan gebeuren dat je bedrijf niet wordt weergegeven voor relevante zoekopdrachten in jouw gebied. Voer de volgende taken uit in Google Mijn Bedrijf om ervoor te zorgen dat je klanten jouw bedrijf zo vaak mogelijk zien in lokale zoekresultaten. Door je bedrijfsinformatie in Google Mijn Bedrijf op te geven en bij te werken, kun je de positie van je bedrijf in lokale zoekresultaten op Google verbeteren en je aanwezigheid in Zoeken en Maps uitbreiden. Wil je bedrijfsinformatie voor tien of meer locaties in één keer bewerken? Maak een spreadsheet voor bulkuploads.
Volledige gegevens opgeven
Lokale resultaten zijn bij voorkeur de meest relevante resultaten voor elke zoekopdracht en bedrijven met volledige en accurate informatie zijn gemakkelijk te koppelen aan de juiste zoekopdrachten. Voer al je bedrijfsgegevens in Google Mijn Bedrijf in, zodat klanten weten wat je doet, waar je je bevindt en wanneer ze jou kunnen bezoeken. Geef informatie op zoals (maar niet beperkt tot) je fysieke adres, telefoonnummer en categorie. Let erop dat je deze informatie bijwerkt als je bedrijfsgegevens veranderen. Informatie over hoe je je bedrijfsgegevens bewerkt
Locatie(s) verifiëren
Verifieer je bedrijfslocaties, zodat ze de beste kans krijgen om voor gebruikers te worden weergegeven in producten van Google, zoals Maps en Zoeken. Meer informatie over verificatie
Openingstijden up-to-date houden
Als je je openingstijden, inclusief afwijkende openingstijden voor feestdagen en speciale gebeurtenissen, opgeeft en bijwerkt, weten potentiële klanten wanneer je beschikbaar bent en kunnen ze erop vertrouwen dat je geopend bent wanneer ze naar jouw locatie reizen. Informatie over hoe je je openingstijden bijwerkt
Reviews beheren en erop reageren
Maak contact met klanten door te reageren op reviews die ze achterlaten over jouw bedrijf. Als je op reviews reageert, laat je zien dat je je klanten en hun feedback over jouw bedrijf waardeert. Positieve, goed geschreven reviews van klanten kunnen de zichtbaarheid van je bedrijf verbeteren en de kans vergroten dat een potentiële klant jouw locatie bezoekt. Stimuleer klanten om feedback achter te laten door een link te maken waarop ze kunnen klikken om reviews te schrijven. Meer informatie
Foto’s toevoegen
Als je foto’s toevoegt aan je vermeldingen kun je mensen jouw goederen en services en andere relevante informatie over je bedrijf laten zien. Met aantrekkelijke, waarheidsgetrouwe foto’s kun je potentiële klanten laten zien dat jouw bedrijf aanbiedt waar ze naar zoeken. Meer informatie
Hoe Google de positie in lokale zoekresultaten bepaalt
Lokale resultaten worden voornamelijk gebaseerd op relevantie, afstand en prominentie. Deze factoren worden gecombineerd om de beste overeenkomst voor jouw zoekopdracht te vinden. De algoritmen van Google kunnen bijvoorbeeld bepalen dat een bedrijf dat verder bij je uit de buurt ligt, waarschijnlijk eerder heeft wat je zoekt dan een bedrijf vlakbij en daardoor een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.
Relevantie
Relevantie geeft aan hoe goed een lokale vermelding overeenkomt met datgene waarnaar iemand zoekt. Als je volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie toevoegt, kan Google jouw bedrijf beter begrijpen en relevante zoekresultaten voor jouw vermelding bepalen.
Afstand
Precies wat het woord zegt: hoe ver is elk potentieel zoekresultaat verwijderd van de locatieterm die in een zoekopdracht is gebruikt? Als een gebruiker geen locatie opgeeft in de zoekopdracht, berekent Google de afstand op basis van wat we over de locatie van de gebruiker weten.
Prominentie
Prominentie geeft aan hoe bekend een bedrijf is. Sommige plaatsen zijn prominenter aanwezig in de offline wereld en we proberen dat mee te nemen bij het bepalen van de positie in lokale zoekresultaten. Zo zijn beroemde museums, befaamde hotels of gerenommeerde winkelmerken waarmee veel mensen vertrouwd zijn, waarschijnlijk ook prominenter aanwezig in lokale zoekresultaten. Prominentie wordt ook gebaseerd op informatie die Google via internet (zoals links, artikelen en adres- en telefoonboeken) over een bedrijf heeft verzameld. Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten. Jouw positie in de webresultaten is ook een factor, dus de praktische tips voor SEO zijn van toepassing op het optimaliseren van lokale zoekresultaten. Het is niet mogelijk een betere positie op Google aan te vragen of te kopen. We doen bovendien ons best om de details van het zoekalgoritme vertrouwelijk te houden, zodat het positiesysteem iedereen gelijke kansen biedt.