De beweegreden voor het maken van een Facebook campagne kunnen uiteenlopen. De ene campagne is gericht op het creëren van naamsbekendheid terwijl de andere campagnes gericht zijn op het achterhalen van de doelgroep en hun interesses, webcare, het ontvangen van likes (fans), promotie van een evenement en natuurlijk het maken van sales.
Facebook staat in Nederland op plaats drie van meest bezochte websites. Ze staan achter Google.nl(1) en Google.com(2).
Vier stappen voor het maken van een Facebook advertisingcampagne
- Kies een doel
- Zet advertising in
- Doe aan retargeting
- Pas aan waar nodig
- Evalueer
- Het is erg belangrijk om te weten waarom de campagne gestart wordt. Hierdoor ga je ook doelgerichter aan de slag en verhoog je de kansen van je Facebook campagne.
- Het adverteren via Facebook is relatief goedkoop en het bereik is groot. Facebook verdeeld account eigenaren in hokjes gebaseerd op interesses. Hierdoor word je budget beter besteed en is de kans dat er wordt geklikt hoger. Wanneer de landingspagina goed aansluit op de advertenties worden er meer conversies gemaakt.
- Bij de retargeting van je Facebook campagne maak je gebruik van Facebook Pixel. Dit wordt op je website geïnstalleerd en houdt de bezoeken en statistieken bij die via Facebook binnen zijn gekomen. Vervolgens wordt automatisch de advertentie waarop ze geklikt hebben herhaalt. Hierdoor blijf je als bedrijf zichtbaar bij een eventuele toekomstige klant.
- Als je meteen de sleutel tot succes hebt gevonden is dat natuurlijk geweldig! Echter heeft een campagne vaak nog wat sturing en aanpassing nodig om het helemaal te optimaliseren. Vergelijk bijvoorbeeld tot hoeveel kliks de campagne (tot nu toe) heeft geleid en tot welke acties dit heeft geleid. Waar haken de bezoekers af en wat kan je verbeteren? Deze evaluatie kan je bijvoorbeeld na een week doen van de start, maar zeker ook aan het einde van je campagne.
Facebook berichten plaatsen
Naast het gebruik maken van de advertising op Facebook kunnen ook normale berichten geplaatst worden. De geplaatste berichten kunnen vervolgens gepromoot worden. Wanneer je veel ‘fans’ hebt die actief op je berichten reageren zijn zij als het ware je ambassadeurs, gratis promotie. Zorg dus voor een loyaal Facebook netwerk en niet voor een zo hoog mogelijk aantal likes!
Facebook berichten hoeven niet altijd serieus te zijn, als er maar een duidelijke boodschap achter zit. Berichten met een afbeelding vallen sneller op en worden dan ook vaker bekeken.
Enkele tips voor de weergave van Facebook afbeeldingen
- Roep een bepaalde emotie op bij degene die je wil bereiken. Denk aan blijdschap, verbazing, trots of herkenbaarheid.
- Maak gebruik van 360° foto’s om een duidelijke beleving van de situatie te geven.
- Before en After foto’s om het resultaat te tonen van jouw aanpak.
- Like voor A. deel voor B foto’s voor meer interactie.